piątek, 28 listopada 2014

PR: informacja prasowa



Informacja prasowa to podstawowe narzędzie komunikowania się z dziennikarzem. 
Opierając się informacją prasową, dziennikarz może z łatwością przygotować artykuł dotyczący akcji organizowanej przez naszą firmę. Pamiętaj- dziennikarz wcale nie musi tego zrobić- musisz go zachęcić. A sposoby na zachętę przedstawię poniżej :) 
Ważne jest, aby wysyłać informację prasową do dziennikarza z danej branży (dlatego warto mieć orientację w znajomości nazwisk i dziedzin, którymi dani ludzie się zajmują). Nie ma sensu pisać informacji prasowej do każdej redakcji- wybierz taką (1-3), która może zainteresować się Twoim tematem.
Pamiętaj o tailoryzacji *, ale za wszelką cenę unikaj kryptoreklamy (!) Jeśli zaczniesz informację zdaniem: "Mamy to! W naszym mieście powstało nowe, rewelacyjne i nowoczesne osiedle mieszkaniowe! " - dziennikarz nie będzie czytał informacji dalej-  uzna, że powinieneś zwrócić się do agencji reklamowej i stworzyć typową reklamę, a nie sensowny artykuł. 
POCZĄTEK = ORYGINALNY TYTUŁ
Dziennikarz czyta dziesiątki (jeśli nie więcej) tytułów dziennie. Musisz zaskoczyć i przykuć jego uwagę.
To samo tyczy się leadu, czyli początkowego akapitu zaraz po tytule. To zwięzła forma (do pięciu zdań), która zachęci dziennikarza do przeczytania całości. Nie umieszczaj tam "zwykłych" danych takich jak: dnia 13.09.2014 powstała...na ulicy... .Oczywiście- ważne jest umieszczenie w tym miejscu takich informacji, ale nie róbmy tego w tak banalny sposób. Napiszmy na przykład: " Jak wynika z danych ... liczba mieszkańców wzrasta o ... procent. Nazwafirmy wybudowało osiedle na ulicy ... dnia .... i już cieszy się pozytywną opinią."
ROZWINIĘCIE= szczegółowy opis tego, co znajduje się w leadzie. Cytaty znawców, badania, statystki, opinie, wypowiedzi ludzi- są najważniejsze. 
Skoro w leadzie pisałeś "co, gdzie, kiedy? ", tu- napisz: "dlaczego, z jakim skutkiem odbioru, jakie oczekiwania? "
Zastąp kryptoreklamę, innym, równie efektywnym (a może i bardziej) słownictwem. Zamiast "najlepszy", użyj- "przysporzy zysków" itd.
W ZAKOŃCZENIU nie zapomnij dodać krótkiej informacji o swojej firmie oraz danych kontaktowych w celu ułatwienia dziennikarzowi dojścia po ewentualne szczegóły. Bez imienia i nazwiska + telefonu i maila osoby, która jest odpowiedzialna za przekaz (PRowiec) - cała informacja prasowa zostanie wrzucona do kosza.
                                          

NA POCZĄTKU (tytuł, lead) MASZ TYLKO KILKA SEKUND NA ZWRÓCENIE UWAGI DZIENNIKARZA- skorzystaj z tego! :)

Poniżej wstawiam link do (według mnie) bardzo dobrej informacji prasowej. Takich plików jest w Internecie multum, lecz gdybym miała być dziennikarzem z pewnością wybrałabym ten temat. Proszę zwrócić uwagę na sposób przedstawienia sytuacji - procenty, badania (brakuje mi tylko opinii eksperta), a samo przejście do wątku głównego dopiero w czwartym akapicie- ciekawe rozwiązanie.



*dostosowanie przekazywanej treści do specyfiki czytelnika



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz